سفارش تبلیغ
صبا ویژن

دانشجویان برق دانشگاه خمینی شهر

این موتور به کار خود ادامه می دهدتا هنگامی که بسوزد . اگر یک موتور در یک مدت زمانی در معرض سطوحی از گرما ی داخلی یا خارجی باشد که برای تخریب عایق بندی سیم پیچ ها کفایت می کند خراب خواهد شد و می سوزد .

یک راه حل این مسئله می تواند عبارت باشد از نصب یک موتور بزرگتر که ظرفیت آن بیش از مقدار عادی اسب بخار مورد نیاز است .این مسئله خیلی عملی نیست زیرا علاوه بر بار های اضافی دلایل دیگری برای داغ شدن موتور وجود دارد یک موتور در سرمای زمستان نسبت به گرمای تابستان یک اقلیم گرمسیری سرد تر کار می کند . یک دمای هوای زیاد اطراف (دمای محیط ) همان اثر شارش جریان بیش از حد عادی از یک موتور را دارا است . این ( دما ) متمایل  به تخریب عایق بندی سیم پیچی های موتور است .

دمای بالا محیط از تهویه ضعیف موتور به وجود می آید . موتورها باید از گرمای خود خلاص شوند از اینرو باید از هر مانعی برای این جریان پرهیز نمود . جریان های هجومی بالا ناشی از راه اندازی در موتور گرمای زیادی تولید می کنند . همین مطلب در مورد راه اندازی بار های سنگین درست است . چند علت مرتبط دیگر وجود دارند که در موتور ها ایجاد گرما می کنند ، مانند عدم موازنه ولتاژ ، ولتاژ کم و تکفاز شدن . به علاوه هنگامی که عضو چرخشی موتور نچرخد (وضعیتی که به نام روتور قفل شده) گرما ایجاد می شود .

 حفاظت ایده آل اضافه بار موتور المانی است است با خواص حس کنندگی جریان که شبیه به منحنی گرمایش موتور است . این وسیله هنگامی که موتور از بار کامل تجاوز نماید اقدام به باز کردن مدار موتور می نماید .

عملکرد دستگاه محافظ زمانی ایده آل است که موتور مجاز به حمل اضافه بار های کوچک کوتاه و بی ضرر باشد ، ولی در صورتی که اضافه باری زیاد به طول انجامد سریعا از خط قطع می شود . فیوز های دو جزئی یا تاخیر زمانی می توانند حفاظت اضافه بار موتور را فراهم نمایند ولی این عیب را دارند که غیر قابل تجدید هستند و باید تعویض شوند .

یک رله ی اضافه بار به سویچ مغناطیسی افزوده می شود .اکنون آن سویچ یک استارتر موتور خوانده می شود . مجموعه ی رله ی اضافه بار قلب حفاظت از موتور است . موتور نمی تواند کاری بیشتراز آنچه رله ی اضافه بار اجازه می دهد انجام دهد. رله ی اضافه بار مانند فیوز دو جزئی مشخصاتی داردکه در زمان راه اندازی و در مدت زمان شتاب گیری ، هنگامی که جریان هجومی کشیده می شود به آن اجازه ی کار می دهد . با این همه هنوز هم هنگامی که موتور کار می کند در مقابل اضافه بار کوچک بیش از بار کامل حفاظت کامل به عمل می آورد . رله اضافه بار بر خلاف فیوز ها می توانند ریست شوند . این رله ها بی نیاز به تعویض می توانند در مقابل چرخه های مکرر قطع و ریست دوام بیاورند . تاکید می شوند که رله اضافه بار در مقابل اتصال کوتاه کاری نمی کند . این وظیفه ی تجهیزات حفاظتی اضافه جریان حفاظتی مثل فیوز ها و  مدار شکن ها است که عموما در داخل محفظه سویچ قطع کننده قرار می گیرد .

جریا ن کشیده شده توسط یک موتور معیار راحت و دقیقی از بار موتور و گرمایش موتور است . از این رو کنترل کننده در معرض همان دمای محیطی موتور قرار می گیرد نسب می شود  .

ترجمه : میلاد طاهری


ارسال شده در توسط میلاد طاهری-آرش کاویانی