سفارش تبلیغ
صبا ویژن

دانشجویان برق دانشگاه خمینی شهر

 

پدیده ی گالوپینگ یک پدیده ی شایع و مزاحم به خصوص در مناطق باد خیز بوده که موجب بی برقی های مکرر می شود . این پدیده در عین مزاحم بودن نسبتا قابل پیشگیری است .

گالوپینگ

پدیده ی گالوپینگ هنگامی اتفاق می افتد که بر اثر عواملی مثل وزش باد های شدید یا آب شدن و فرو ریختن ناگهانی برف یا یخ از روی خطوط انتقال یا توزیع ، حالت ارتجاعی در سیم ها رخ بدهد و دو سیم از خطوط به یکدیگر برخورد کنند ، در این حالت اتصال فاز به فاز رخ می دهد که در نتیجه ی آن رله های حفاظتی عمل کرده و خط بی برق می شود . البته ممکن است بر روی خطوط فوق توزیع از ریکلوزر استفاده شده باشد و خط به طور خودکار مجددا صل شود .

پیشگیری از وقوع پدیده ی گالوپینگ :

پیشگیری باید از مراحل ابتدایی احداث خط یعنی طراحی خط انجام شود . اولین مسئله نوع چینش فاز ها است که معمولا در خطوط توزیع به علت حفظ حریم و زیبایی دیده می شود که خطوط دقیقا زیر هم قرار دارند که در صورتی که طراح ، کلیرانس (فصله ی آزاد) را درست انتخاب نکرده باشد یا به عبارتی کلیرانس زیاد باشد نوسانات ناشی از باد و ... زیاد بوده و احتمال بر خورد فاز ها با هم زیاد است ، البته کلیرانس کم هم باعث بروز مشکلاتی مثل پارگی سیم بر اثر انبساط سیم یا فشار مکانیکی زیاد به مقره ها می شود پس یکی دیگر از پارامتر ها کلیرانس خطوط است .در خطوط توزیع قدیمی بعضا مشاهده می شود خطوط را بااستفاده از ایزولاتور هایی از هم دور نگه می دارند تا احتمال برخورد آنها  به هم کم شود . اما در خطوط فوق توزیع و انتقال از چینش به صورت جناقی ، کانادایی و تانژانتی و ... استفاده می شود تا احتمال برخورد تا حد ممکن پایین بیاید .

پامتر سوم دمپینگ و جمپینگ های موجود روی خطوط انتقال هستند دمینگ ها که به صورت وزنه هایی روی خطوط ، دقیقا بعد از زنجیر مقره قرار دارد وظیفه ی خنثی کردند نیروهای نوسانی را دارد و جمپینگ وظیه ی مهار کردن انبساط و انقباض خطوط را در شرایط مختلف جوی دارد .

 

میلاد طاهری  


ارسال شده در توسط میلاد طاهری-آرش کاویانی