سفارش تبلیغ
صبا ویژن

دانشجویان برق دانشگاه خمینی شهر

الف . اتصال کوتاه سه فاز :

همانطور که گفته شد  اتصال کوتاه سه فاز یک نوع بارگیری متعادل از شبکه است .

در اتصال کوتاه سه فاز اختلاف پتانسل بین سیم ها در محل اتصالی صفر می شود و اختلاف سطح ژنراتور در هر سه فاز تا محل اتصالی به صورت یکنواخت نزول می کند و به صفر می رسد . در صورتیکه اتصال سه قطبه به کمک جرقه ی الکتریکی یک حالت خاص غیر متقارن است . البته اگر آرک یا جرقه خیلی کوچک یا قابل صرفه نظر کردن نباشد .

از آنجایی که آرک ها در مدارهای موازی قابل اشتعال نیستند در یک شبکه ی سه فاز ماکسیمم دو جرقه یا آرک در آن واحد پیش می آید . مثلا اگر بین سیم R-SوS-Tاتصال کوتاه جرقه ای پیش آید بین دو فازT-Rغیر ممکن است .

ب . اتصال کوتاه دوفاز بدون تماس با زمین :

در اتصال کوتاه دو فاره باید در محل اتصالی شده اختلاف پتانسیل بین دو سیم اتصالی شده از بین برود ( صفر شود ) و در این صورت ولتاژ های متقارن ژنراتور در محل اتصالی  به یک سیستم غیر متقارن و غیر سیمتریک تبدیل می شود . برای این حالت اتصالی ، اتصالی نقطه ی صفر بدون تاثیر می باشد . زیرا جریان اتصال کوتاه فقط از محل اتصالی شده بین دو سیم عبور خواهد کرد .

 اتصال کوتاه دوفازه بدون تماس با زمین معمولا در سیم های هوایی در اثر برخورد جسم خارجی به وجود می آید . مثلا در اثر شکسته شدن شاخه ی درختی و پرتاب قطعه سیمی بر روی سیم های نقل انرژی . در سیستم های فشار قوی این عمل غیر ممکن است زیرا دو سیم با یکدیگر فاصله ی زیادی دارند .

پ. اتصال کوتاه دوفازه و اتصال زمین :

این اتصالی معمولا در اثر دو اتصال زمین ساده به وجود می آید

نکته :

 هرچه اختلاف زاویه ی امپدانس نقاط اتصالی بزرگتر و نسبت آنها کوچک تر باشد تغییرات جریان اتصال کوتاه بسیار پیچیده تر است به عبارتی اگر اختلاف زاویه ی آنها 180 درجه . نسبت امپدانس ها 0.5 باشد جریان اتصال کوتاه از نظر تپوری به بی نهایت می رسد و اگر اختلاف زاویه برابر 120 درجه  و نسبت امپدانس ها 1 باشد در یکی از سیم های اتصالی شده جریان صفر است.

ت . اتصال زمین یک فازه ( اتصال کوتاه زمین )

 برای این نوع اتصال نوع اتصال نقطه ی صفر زمین بسیار با اهمیت است . در شبکه ای که نقطه ی صفر آن مستقایما زمین شده باشد در موقع اتصال کوتاه جریان به طرف منبع تغذیه بر می گردد .در صورتی که شبکه با نقطه ی صفر ایزوله باشد مدار برگشه جریان اتصالی فقط توسط کاپاسیته ها زمین وسیم شبکه ممکن است .

شبکه ای که نقطه ی صفر ستاره ی آن زمین شده است( اتصال  زمین کوتاه )و  شبکه ای که نقطه ی صفر آن آزاد است  ( اتصال زمین )می نامیم .

ث . اتصال زمین دوبل :

 این اتصالی از مهمترین نوع اتصالی ها می باشد و عبارت است از اتصالی در دو نقطه ی مختلف از شبکه در آن واحد .

 


ارسال شده در توسط میلاد طاهری-آرش کاویانی