سفارش تبلیغ
صبا ویژن

دانشجویان برق دانشگاه خمینی شهر

اجزای تشکیل دهنده ی اتصال کوتاه:

شکل روبرو نشان می دهد که اتصال کوتاه از دو جز تشکیل شده است

[جریان اتصال کوتاه

  به طور ناگهانی به ماکسیمم خود برسد. اما به علت اینکه مقاومت ژنراتور مشخصه ی سلفی دارد جریان اتصال کوتاه نمی تواند بدون وقفه مقدار ماکسیمم خود را پیدا کند لذا باید در زمان t=0 عملاً از صفر شروع می شود و در صورتی که ژنراتور قبل از اتصالی زیر بار است باید جریان اتصالی از آنجا شروع شود که پیش از اتفاق افتادن اتصالی خاتمه یافته بود. آن چیزی که این تعادل را نگه میدارد عضو جریان دایم است که مقدار آن در زمان t=0 درست برابر مقدار ماکسیمم جریان متناوب در زمان t=0 می باشد. پس از گذشتن چند پریود از بین رفته و به کلی مستهلک می شود.

الف: عضو جریان متناوب

ب:عضو جریان مستقیم یا نزولی نسبت به زمان

به مجموع این دو جریان، جریان بدون قرینگی نسبت به محور زمان گوییم. که میزان آن متناسب با میزان ولتاژ و میزان امپدانس سیستم محدود می شود.

 

 بزرگی عضوDC به موقعیت موج ولتاژ درست در زمان اتصال کوتاه بستگی دارد.

جریان در وهله ی اول به اندازه ی ماکسیمم خود بالا می رود و به یک قله ای می رسد که به آن جریان اتصالی ضربه ای گفته می شود.

و بعداً آهسته تنزول می کند و سرانجام مقدار استاسیونر و دایمی خود را پیدا می کند که به آن جریان اتصال کوتاه دائمی گویندبرای بیان علت به وجود آمدن قله جریان ماکسیمم ، یک ژنراتور را فرض کنید که اتصال کوتاه در ترمینال ژنراتور اتفاق افتاده باشد. فرض کنید اتصال کوتاه درست در زمانی اتفاق افتاده باشد که ولتاژ از صفر می گذرد. جریان اتصالی به علت اینکه از یک مدار تقریباً سلفی می گذرد(زیرا راکتانس پراکنده ژنراتور مؤثر است) باید با ولتاژ اختلاف فازی به اندازه ی 90درجه داشته باشد.

به این ترتیب جریان اتصال کوتاه باید در زمان t=0 به طور ناگهانی به ماکسیمم خود برسد. اما به علت اینکه مقاومت ژنراتور مشخصه ی سلفی دارد جریان اتصال کوتاه نمی تواند بدون وقفه مقدار ماکسیمم خود را پیدا کند لذا باید در زمانt=0

عملاً از صفر شروع می شود و در صورتی که ژنراتور قبل از اتصالی زیر بار است باید جریان اتصالی از آنجا شروع شود که پیش از اتفاق افتادن اتصالی خاتمه یافته بود. آن چیزی که این تعادل را نگه میدارد عضو جریان دایم است که مقدار آن در زمان t=0 درست برابر مقدار ماکسیمم جریان متناوب در زمان t=0 می باشد. پس از گذشتن چند پریود از بین رفته و به کلی مستهلک می شود.

 

 با آنچه که گفته می شود نتیجه گرفته می شود جریان متناوب نسبت به محور متقارن است و جریان دایم حفظ در بالای محور زمان قرار دارد لذا مثبت است و پس از گذشت زمان کوتاهی صفر می شود. 

استقامت حرارتی:

در موقعی که اتصالی دور از ژنراتور باشد علاوه بر جریان اتصال کوتاه مدام، تمام جریان های مستهلک شونده جریان اتصال کوتاه متناوب و حتی مقدار زیادی از عضو جریان دائم نیز در تولید حرارت موثر است و در ضمن هر چه زمان اتصال کوتاه کوچکتر باشد عضو جریان مستهلک شونده جریان اتصال کوتاه در حرارت ایجاد شده موثرتر است


ارسال شده در توسط میلاد طاهری-آرش کاویانی