سفارش تبلیغ
صبا ویژن

دانشجویان برق دانشگاه خمینی شهر

کیفیت یک سیستم ارت در گرو دو عامل اساسی است :

1 نوع الکترود

2 مشخصات خاک

که البته مهارت نصاب هم مهم است ولی توجه ما به دو عامل فوق معطوف است.

انواع الکترود:

1/الکترود حلقوی ( تسمه ) :

این نوع از الکترود ها بیشتر در مکان هایی که ساختمان یا واحد صنعتی تازه احداث می شود مفید است . معمولا این الکترود را دور ساختمان و زیر فونداسیون حفر شده قرار می دهند . البته خاک سنگی ، نخاله های ساختمانی و سنگ و شن مقاومت آن را به شدت افزایش می دهد.در صورت لزوم می توان میله هایی را در خاک کوبید و به آن متصل نمود .

عمق الکترود حلقوی باید در 50 سانتی متری بستر سنگی خاک یا فونداسیون بتنی قرار گیرد .

انواع الکترود های حلقوی می توانند از جنس : مس ، آلومینیوم با روکش گالوانیزه ، فولاد با روکش گالوانیزه باشند.

2/ الکترود میله ای:

 این نوع از الکترود لوله یا میله ای است که در زمین کوبیده می شود و برای ساختمان ها یی که قبلا ساخته شده اند و مقاومت سیستم ارت آن بالا رفته است و می خواهیم با نصب الکترود جدید مقاومت معادل آ ن را کاهش دهیم مناسب است . معمولا ناگذیریم برای دستیابی به مقاومت معادل مناسب تعدادی الکترود را به صورت موازی قرار دهیم که فاصله ی بین آن ها باید 2 تا سه برابر ط.ل بزرگترین آنها باشد .

جنس آنها یا از میله های فولادی با روکش مس ،شامل قطعاتی به طول یک  یا دو متر  بوده که به وسیله ی بوشن به یکدیگر متصل می شوند و الکترود طویلی حاصل می شود و یا از میله ی فولادی گالوانیزه با طولی بیش از دو متر است.

3/ الکترود صفحه ای :

الکترود استاندارو صفحه ای صفحه ای است با ابعاد 50 سانتی متر که به صورت عمودی در عمق حداقل یک متری از سطح خاک قرار می گیرد . و از جنس مس با ذخامت 2 میلی متر یا آهن گالوانیزه به ذخامت 3 میلی متر است .

 

ارت

عوامل موثر در دوام الکترود ارت :

1. رطوبت خاک : که می تواند تغییرات فصلی از روز های گرم و خشک تا روز های بارانی و مرطوب مقاومت الکترود را تا 3 برابر تغییر دهد

2. دمای خاک : یخ زدگی خاک در روز های سرد و زمستانی مقاومت الکترود را می تواند تا چندین برابر بالا ببرد . ، لذا توصیه می شود الکترود ها را به صورت عمقی استفاده کنیم .

3. پوسیدگی الکترود ها که می تواند ناشی از عوامل زیر باشد :

الف ) خوردگی ناشی از مواد اسیدی و قلیایی خاک

خوردگی

ب ) خوردگی گالوانیک به دلیل جریان های سر گردانDC

که در خاک هایی که مقاومت مخصوص کم تری دارند  خوردگی گالوانیگ بیشتر مشاهده می شود .

4. اکسیداسیون :در نقاط اتصال سیم به الکترود اکسیداسیون شیمیایی رخ می دهد که برای جلو گیری از آن می توان گریس های مخصوصی را روی موضع مالید .

مقامت مخصوص برخی خاک ها( بر حسب اهم . متر) :

خاک های کشاورزی ، خاک ها ی فشرده و مرطوب                                                                                                        50

زمین های لم یزرع خاک های دستی و غیر یکنواخت و زمین ها شنی                                                                                 500

زمین های سنگی و صخره ای و یا خیلی خشک                                                                                                         3000

جدول

میلاد طاهری


ارسال شده در توسط میلاد طاهری-آرش کاویانی