سفارش تبلیغ
صبا ویژن

دانشجویان برق دانشگاه خمینی شهر

با سلام مطلبی که امروز قصد دارم در مورد ان برایتان صحبت کنم در مورد هادی ها است. در واقع هادی ها بر دو نوع سیم و کابل می باشند که هر کدام خود نیز بر دو نوع اند.

سیم:

1-    سیم لخت

2-    سیم روکش دار

کابل:

1-    تک هسته single – core

2-    چند هسته multi – core

 

 

عایق سیم لخت در شبکه هوایی از زمین مقره مجاور ان و ازهادی مجاورش هواست.کابل نیز از انواع هادی است که می توان ان را در زمین دفن کرد. در شبکه ی هوایی نیز استفاده می شود. کابل تک هسته ی فشار ضعیف نیز برای مصارف کمتر از یک کیلو ولت استفاده می شود. جنس عایق و پوسته ی ان از پلی ونیل کلرایدpvc)  ) است، لذا به کابل های فشار ضعیف pvc   ، پلاستیکی و یا پروتودور می گویند.

کابل فشار متوسط برای مصارف بیست کیلو ولت به بالا استفاده می شود که به کابل کراسلینک (cross link  ) معروف است . به صورت مخفف XLPE   نامیده می شود اما نکته قابل توجه در مورد این مخفف این است که حرف X   نیز برگرفته شده از واژه ی cross   به معنای ضربدر است که در کنار L   مخفف cross link است و PE مخفف پلی اتیلن است . در کل همانطور که گفته شد XLPE معرف کابل های فشار متوسط می باشد. کابل های فشار متوسط از شش قسمت اصلی تشکیل شده اند :1- هادی کابل که الومینیوم یا مس است . 2- لایه نیمه هادی که از جنس نوعی گرافیت است که وظیفه ی ان یکنواخت کردن میدان های الکتریکی است . 3- عایق اصلی (XLPE) 4- لایه ی نیمه هادی 5- شیلد که وظیفه ی حذف اثرات مغناطیسی کابل در محیط اطراف وکمک به تشخیص سریع اتصالی توسط رله ها را دارد . 5- پوسته یا غلاف (PVC)

مقاطع استاندارد کابل های (mm2) : 1.5، 2.5 ، 4 ، 6 ، 10 ، 16 ، 25 ، 35  ، 50 ، 70 ، 95 ، 120 ، 150 ، 185 ، 240 ، 300 .

کابل ها از دید هادی سه دسته اند : 1- افشان 2- استخوانی 3- مفتولی

دو راهه یا مفصل برای اتصال دو کابل به یکدیگر در نقطه ای از شبکه به کارمی رود و روش کار به این گونه است که در ابتدا یک لایه به نام موف یا بوشن برای ارتباط دوهادی توسط مشعل حرارت داده می شود سپس لایه بعدی به نام شلنگ حرارتی نیز توسط مشعل حرارت داده می شود تا قسمت عایقی کابل نیز ترمیم گردد. مفصل نیز بر سه نوع است : heat + shrink  / could shrink  / spring type

مطلب اخر توضیح مختصری در مورد سرکابل است که در تمامی کابل های فشار قوی به منظور جلوگیری از اتصالی بین هادی و شیلد استفاده می شود . و در کابل های روغنی برای جلوگیری از خشک شدن و هدر رفتن روغن کابل استفاده می شود. 

 


 


ارسال شده در توسط میلاد طاهری-آرش کاویانی

اثرات وابسته     

کمیت های موثر بر کیفیت قدرت     

قطع ماشین و یا فرآیند، قیمت ضایعات ، قیمت تمیز کاری ،کیفیت محصول و قیمت تعمیر ، تمام موارد فوق باعث میشوند تا این نوع مشکل باعث گرانی محصول برای مصرف کننده نهائی بشود.   

افت ولتاژ 

قطع تجهیزات ، از کار افتادن تجهیزات ، نیاز به راه اندازی سخت افزاری ، وقفه در انجام مراحل نرم افزار، کیفیت پائین محصول 

ترانزینت 

ترانسفورماتور و سیم زمین، گرم شده ، عمر آنها کم میشود، نویز صوتی ایجاد میشود. 

هارمونیک ها 

باعث خستگی و ناراحتی چشمی میشود . 

فلیکر 

 

حالت گذرا: (Transient )   تغییرات ناخواسته و لحظه ای ولتاژ تغذیه یا جریان بار را شامل می شود. حالت گذرا معمولاٌ بدو دسته : پالسی و نوسانی ، طبقه بندی میشود

دو نمودار از ولتاژ نرمال و افت ولتاژ

ولتاژ نرمال

 

 

 

افت ولتاژ

نموداری از اثر هارمونیک با مراتب مختلف :

هارمونیک

 نمونه ای از یک تاثیر فلیکر بر روی  ولتاژ شبکه:

 

 فلیکر

نمونه ای از نمودار افت  ولتاژ در شبکه:

افت ولتاژ

نمونه ای از نمودار افزایش ولتاژ شبکه :

 

افزایش ولتاژافزایش ولتاژ

 نمونه ای از تغییر فرکانس شبکه  :

تغییر فرکانس

 


ارسال شده در توسط میلاد طاهری-آرش کاویانی

       پدیده ی فلیکر  به کیفیت برق مربوط می شود و بر روی عمر تجهیزات می تواند تاثیر گذار باشد . صد البته تجهیزاتی مانند نورد سازی که به منظور یکسان بودن خروجی ولتاژ و فرکانس سیستم باید ثابت باشد از این پدیده تاثیر می گیرند .

     فلیکر در عبارت به نوعی خطای دید گفته می شود و از خطای دید هنگام مشاهده ی فیلم  نشعات می گیرد همانطور که می دانید یک فیلک از هزاران عکس پشت سر هم تشکیل شده  که حرکت یریع آنها به فیلم تحرک می بخشد حال اگر سرعت فیلم را کم کنیم بین دو عکس متوالی تفاوت هایی مشاهده می شود که در سرعت بالا این تفاوت ها وجود ندارد به عبارتی خطای دید باعث ندیدن این تفاوت ها می شود و به عبارتی بین دو عکس لحظه ای بدون تصویر یا تصویری ناقص وجود دارد

     فیلیکر یا فلیکر به طور معمول در سیستم های توزیع با چشم قابل روئیت است ، به زبان ساده اگر هنگامی که در مکانی جوشکاری انجام شود یا موتوری باتوان نسبتا بالا راه اندازی شود مشاهده می شود چراغ ها کم نور می شوند به عبارت دیگر افت ولتاژ در آنها  رخ می دهد .مسئله ی مهم در فلیکر این است که اگر مدت زمان کاهش ولتاژ ویا مقدار کاهش ولتاژ  از حد معمول کمتر باشد به تجهیزات مخصوصا موتورهای تحت بار آسیب می رسد .

فلیکر در نقاط ژرف ، انتهای خطوط شعاعی و در مکانهایی که سیستم توزیع به درستی طراحی نشده باشد محسوس تر است .

از عواملی که باعت افزایش فیلیکر می شوند می توان راه اندازی همزمان چند موتور با توان بالا به طور همزمان، انشعاب گیری اشتباه از خطوط توزیع ( چند موتور را  با یک انشعاب به خط اصلی وصل کنیم )، عدم تعادل فازها ی خط اصلی و طول زیاد خط توزیع انشعابی می توان نام برد .

میلاد طاهری


ارسال شده در توسط میلاد طاهری-آرش کاویانی

 

پدیده ی گالوپینگ یک پدیده ی شایع و مزاحم به خصوص در مناطق باد خیز بوده که موجب بی برقی های مکرر می شود . این پدیده در عین مزاحم بودن نسبتا قابل پیشگیری است .

گالوپینگ

پدیده ی گالوپینگ هنگامی اتفاق می افتد که بر اثر عواملی مثل وزش باد های شدید یا آب شدن و فرو ریختن ناگهانی برف یا یخ از روی خطوط انتقال یا توزیع ، حالت ارتجاعی در سیم ها رخ بدهد و دو سیم از خطوط به یکدیگر برخورد کنند ، در این حالت اتصال فاز به فاز رخ می دهد که در نتیجه ی آن رله های حفاظتی عمل کرده و خط بی برق می شود . البته ممکن است بر روی خطوط فوق توزیع از ریکلوزر استفاده شده باشد و خط به طور خودکار مجددا صل شود .

پیشگیری از وقوع پدیده ی گالوپینگ :

پیشگیری باید از مراحل ابتدایی احداث خط یعنی طراحی خط انجام شود . اولین مسئله نوع چینش فاز ها است که معمولا در خطوط توزیع به علت حفظ حریم و زیبایی دیده می شود که خطوط دقیقا زیر هم قرار دارند که در صورتی که طراح ، کلیرانس (فصله ی آزاد) را درست انتخاب نکرده باشد یا به عبارتی کلیرانس زیاد باشد نوسانات ناشی از باد و ... زیاد بوده و احتمال بر خورد فاز ها با هم زیاد است ، البته کلیرانس کم هم باعث بروز مشکلاتی مثل پارگی سیم بر اثر انبساط سیم یا فشار مکانیکی زیاد به مقره ها می شود پس یکی دیگر از پارامتر ها کلیرانس خطوط است .در خطوط توزیع قدیمی بعضا مشاهده می شود خطوط را بااستفاده از ایزولاتور هایی از هم دور نگه می دارند تا احتمال برخورد آنها  به هم کم شود . اما در خطوط فوق توزیع و انتقال از چینش به صورت جناقی ، کانادایی و تانژانتی و ... استفاده می شود تا احتمال برخورد تا حد ممکن پایین بیاید .

پامتر سوم دمپینگ و جمپینگ های موجود روی خطوط انتقال هستند دمینگ ها که به صورت وزنه هایی روی خطوط ، دقیقا بعد از زنجیر مقره قرار دارد وظیفه ی خنثی کردند نیروهای نوسانی را دارد و جمپینگ وظیه ی مهار کردن انبساط و انقباض خطوط را در شرایط مختلف جوی دارد .

 

میلاد طاهری  


ارسال شده در توسط میلاد طاهری-آرش کاویانی