سفارش تبلیغ
صبا ویژن

دانشجویان برق دانشگاه خمینی شهر

   مسئله ی انتخاب نوع ، سطح مقطع های کابل ،غلاف و روکش کابل هم از نظر بالا بردن ضریب اطمینان و هم کار آمدی شبکه و مسائل اقتصادی موضوعی مهم و البته پیش پا افتاده است که هر کارشناس و متخصص برقی نیز باید به آن اشراف کامل داشته باشد .

از موضوضوعات مهمی که در هر طراحی باید مد نظر قرار گرفته شود موضوع آینده نگری است ، باید در ابتدا این سوال مطرح شود که آیا این سیستم در سال های آتی امکان گسترش یا توسعه دارد ؟ آیا ظرفیت خروجی افزایش خواهد یافت؟ و یا آیا در سال های آینده کار آمد خواهد بود ؟ با توجه به خصوصی شدن اکثر صنایع مثائل اقتصادی و سود دهی بیشتر با حداقل سرمایه گذاری حرف اول را می زند ،پس طرح علاوه بر حداکثر کاربری باید حداقل هزینه راداشته باشد ، تفاوت هزینه استفاده از یک کابل با یک شماره سطح مقطع بیشتر ممکن است به چندین میلیون تومان برسد .

در یکی از طرح هاا که بنده خودم شاهد آن بودم خرید نوعی شین مسی برای یک پست داخلی در یک شرکت خصوصی 5 میلیون تومان هزینه شد با این که طول این شین ها حدود 2 متر بود.

1. ولتاژ نامی : اولین مسئله در انتخاب شین ولتاز گذرنده از هادی می باشد ولی این موضوع موضوع تعیین کننده نیست.

2. جریان مجاز : مهم ترین مسئله در انتخاب سطح مقطع هادی  جریان مجاز یا جریان نامی از هادی است که خود آن نیز به عوامل زیر وابسته است:

الف . دما

ب . ضریب همجواری ( تعداد کابل در کانال و نوع چینش )

پ. نوع خاک و عمق دفن کابل که در واقع آن ها از مسائل مربوط به دما ی هادی می باشد و باعث انتقال حرارت کابل به محیط می شوند

سه مورد ذکر شده به صورت ضریب تصحیح در جریان محاسبه شده اعمال می شوند .

فرمول به محاسبه ی جریان در سیست های تک فاز:

                                                                                                   W / V ηCOSφ  = I

W توان خروجی موتور یا هر مصرف کننده ی دیگر

V ولتاژ مصرف کننده

η راندمان مصرف کننده

COSφ ضریب قدرت

راندمان موتور ها معمولا 0.5 - 0.6 و ضریب قدرت آن ها 0.6- 0.7 می باشد تنها در موتور ها باکار کرد در حالت خازنی ضریب قدرت آن ها حدود 0.9 می باشد .

فرمول محاسبه ی جریان در سیستم های سه فاز :

    W / V√3 ηCOSφ  = I 

واضح است که فقط در یک 3√ با سیستم تک فاز متفاوت است.

3.  افت ولتاژ :

مسئله ی افت ولتاژ  مجاز مصرف کننده با افت ولتاژ در  هادی باید مقایسه شود و در حالت استاندارد نباید بیشتر از 5% باشد .

4. اتصال کتاه:

به وضوح مشخص است که در هنگام اتصال کوتاه به ماکسیمم جریان خواهیم رسید پس باید مدت زمان تحمل این جریان از طرف هادی از مدت زمان عمل کرد سیستم های حفاظتی بیشتر باشد  تا آسیبی به کابل ها در زمان اتصال کوتاه یا جریان های گذرا وارد نشود.

البته مسئله انتخاب کابل ها وشین ها بسیار گسترده تر بوده ولی همین مسائل برای استفاده های روزمره کفایت می کند سعی می کنم در فرصت های دیگر قدری تخصصی تر مسئله را بررسی کنم .


ارسال شده در توسط میلاد طاهری-آرش کاویانی