سفارش تبلیغ
صبا ویژن

دانشجویان برق دانشگاه خمینی شهر

با سلام مطلبی که امروز قصد دارم در مورد ان برایتان صحبت کنم در مورد هادی ها است. در واقع هادی ها بر دو نوع سیم و کابل می باشند که هر کدام خود نیز بر دو نوع اند.

سیم:

1-    سیم لخت

2-    سیم روکش دار

کابل:

1-    تک هسته single – core

2-    چند هسته multi – core

 

 

عایق سیم لخت در شبکه هوایی از زمین مقره مجاور ان و ازهادی مجاورش هواست.کابل نیز از انواع هادی است که می توان ان را در زمین دفن کرد. در شبکه ی هوایی نیز استفاده می شود. کابل تک هسته ی فشار ضعیف نیز برای مصارف کمتر از یک کیلو ولت استفاده می شود. جنس عایق و پوسته ی ان از پلی ونیل کلرایدpvc)  ) است، لذا به کابل های فشار ضعیف pvc   ، پلاستیکی و یا پروتودور می گویند.

کابل فشار متوسط برای مصارف بیست کیلو ولت به بالا استفاده می شود که به کابل کراسلینک (cross link  ) معروف است . به صورت مخفف XLPE   نامیده می شود اما نکته قابل توجه در مورد این مخفف این است که حرف X   نیز برگرفته شده از واژه ی cross   به معنای ضربدر است که در کنار L   مخفف cross link است و PE مخفف پلی اتیلن است . در کل همانطور که گفته شد XLPE معرف کابل های فشار متوسط می باشد. کابل های فشار متوسط از شش قسمت اصلی تشکیل شده اند :1- هادی کابل که الومینیوم یا مس است . 2- لایه نیمه هادی که از جنس نوعی گرافیت است که وظیفه ی ان یکنواخت کردن میدان های الکتریکی است . 3- عایق اصلی (XLPE) 4- لایه ی نیمه هادی 5- شیلد که وظیفه ی حذف اثرات مغناطیسی کابل در محیط اطراف وکمک به تشخیص سریع اتصالی توسط رله ها را دارد . 5- پوسته یا غلاف (PVC)

مقاطع استاندارد کابل های (mm2) : 1.5، 2.5 ، 4 ، 6 ، 10 ، 16 ، 25 ، 35  ، 50 ، 70 ، 95 ، 120 ، 150 ، 185 ، 240 ، 300 .

کابل ها از دید هادی سه دسته اند : 1- افشان 2- استخوانی 3- مفتولی

دو راهه یا مفصل برای اتصال دو کابل به یکدیگر در نقطه ای از شبکه به کارمی رود و روش کار به این گونه است که در ابتدا یک لایه به نام موف یا بوشن برای ارتباط دوهادی توسط مشعل حرارت داده می شود سپس لایه بعدی به نام شلنگ حرارتی نیز توسط مشعل حرارت داده می شود تا قسمت عایقی کابل نیز ترمیم گردد. مفصل نیز بر سه نوع است : heat + shrink  / could shrink  / spring type

مطلب اخر توضیح مختصری در مورد سرکابل است که در تمامی کابل های فشار قوی به منظور جلوگیری از اتصالی بین هادی و شیلد استفاده می شود . و در کابل های روغنی برای جلوگیری از خشک شدن و هدر رفتن روغن کابل استفاده می شود. 

 


 


ارسال شده در توسط میلاد طاهری-آرش کاویانی