سفارش تبلیغ
صبا ویژن

دانشجویان برق دانشگاه خمینی شهر

 موتور القایی

 

اگر برق سه فاز را به اعمال کنیم ایجاد یک میدان دوار می کند که با سرعت    می چرخد.و همچنین اگر سیم پیچ های رتور اتصال کوتاه شده باشند روی آن نیز جریانی القا می شود که با سرعت    روی روتور می چرخد . تقابل این دو میدان دوار باعث چرخش بخش محرک ، یعنی روتور می شود . اما همیشه سرعت میدان استاتور کمتر از سرعت میدان استاتور می باشد ، زیرا اگر برابر باشند القاء متقابل صورت نمی گیرد و تغییرات شار در سیم پیچ روتور اتفاق نمی افتد و ولتلژ و جریان القایی روی روتور صفر می باشد و در نتیجه روتور می ایستد.

مزایای موتور القایی سه فاز نسبت به موتور تک فاز :

از مهمترین مزیت ها می توان به کاهش ریپل ها به دلیل وجود کشتاور های توزیع شده ی یکسان و افزایش توان نسبت به حجم و راه اندازی راحت تر نسبت به موتور های تک فاز نام برد .

انواع روتور :

 روتور های سیم پیچی شده که از جنس مسی یا آلومینیم هستند. ( هزینه ی نسبتا بالایی دارند و در سنگین تر هستند و معمولا در مصارف خاص استفاده می شوند )

روتور های قفس سنجابی ، که در این روتور ها میله هایی از دوطرف با هم اتصال کوتاه شده اند و جنس آنها مس یا آلومینیم می باشد .

 

 

جنس هسته ( روتور ) مواد فرومغناطییس مورق (لایه لایه ) مرغوب می باشد و جنس استاتور فولاد مرغوب مورق می باشد .انواع کار برد های موتور القایی سه فاز :

1. انتقال دهنده ی فاز : اگر مدار روتور باز باشد ( روتور ایستاده ) میدان گردان استاتور روی فاز متفابل خود ولتاژی با فرکانس معادل فرکانس استاتور اعمال می کند . حالا با تغییر زاویه یی مکانیکی روتور نسبت به استاتور تغییر زاویه الکتریکی در خروجی روتور داریم . از این روش می توان به جای دستگاه فرجا جهت تست رله های دیفرانیل استفاده کنیم .

2.استفاده از موتور به جای ترانس : اگر با سر بندی درست و روتور در حال ایستاده استفاده منیم ، می توان از موتور به عنوان بک اتوترانس استفاده کرد . البته از این روش به خاطر مشکلات اقتصادی استفاده نمی شود.

3. عملکرد به صورت موتوری : عملکرد عادی موتور که خود دارای سه دسته است :

موتوری / ژنراتوری / ترمزی ( جای دو فاز در یک لحظه عوض شود )


ارسال شده در توسط میلاد طاهری-آرش کاویانی